Πρακτική Άσκηση Διδακτικής μέσω Μικροδιδασκαλίας (απόφαση συνέλευσης 586/14-5-2021 και 694/21-6-2024)
- H Πρακτική Άσκηση Διδακτικής (ΠΡΑΔ) μέσω Μικροδιδασκαλίας απευθύνεται μόνο σε αποφοίτους του Τμήματος που έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα Απόκτησης Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΠΔΕ).
- Πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια ενός εξαμήνου, απαιτεί απασχόληση 150 ωρών και πιστώνεται με 6 ECTS.
- Οι απόφοιτοι που ενδιαφέρονται για εκπόνηση ΠΡΑΔ μέσω Μικροδιδασκαλίας καταθέτουν έντυπο εκδήλωσης ενδιαφέροντος στη Γραμματεία, μετά από πρόσκληση του Τμήματος.
Προαπαιτούμενα
Για την ΠΡΑΔ μέσω Μικροδιδασκαλίας ισχύει η προϋπόθεση της προηγούμενης παρακολούθησης των ακόλουθων μαθημάτων του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών (ΠΠΣ):
- Διδακτική της Βιολογίας
- Θεωρία και Πράξη της Αγωγής ή Εκπαιδευτική Ψυχολογία (ένα από τα δύο μαθήματα)
Οργάνωση και Εποπτεία
- Ο διδακτικός σχεδιασμός και ο συντονισμός κάθε κύκλου ΠΡΑΔ μέσω Μικροδιδασκαλίας, όπως και η εποπτεία των ασκούμενων, πραγματοποιείται από τους διδάσκοντες του μαθήματος Πρακτική Άσκηση Διδακτικής με Μικροδιδασκαλίες, οι οποίοι ορίζονται από τη συνέλευση του Τμήματος.
Διεξαγωγή
- Η ΠΡΑΔ μέσω Μικροδιδασκαλίας διεξάγεται εντός του Τμήματος Βιολογίας, με υποχρεωτική συμμετοχή των αποφοίτων σε προγραμματισμένες τηλεδιασκέψεις και δια ζώσης συναντήσεις. Προβλέπονται τα ακόλουθα:
Α. ΕΚΤΟΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ (75 ΩΡΕΣ/3 ECTS)
Οι απόφοιτοι σε συνεργασία με τους διδάσκοντες
o σχεδιάζουν τη διδασκαλία μίας έννοιας από ένα εγχειρίδιο του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Βιολογίας Α.Π.Θ., με τη μορφή της μικροδιδασκαλίας,
o επιλέγουν δύο διδακτικές δεξιότητες που αξιοποιηούν με σκοπό την αποτελεσματική υλοποίηση της μικροδιδασκαλίας,
o συνθέτουν ένα πρώτο πρωτότυπο Φύλλο Εργασίας για τη μικροδιδασκαλία, το οποίο αποτελείται από μαθησιακές δραστηριότητες που αξιοποιούν και προβάλλουν τις δύο διδακτικές δεξιότητες,
- συνθέτουν ένα δεύτερο πρωτότυπο Φύλλο Εργασίας για τη μικροδιδασκαλία της ίδιας έννοιας, το οποίο λαμβάνει υπόψη την προηγηθείσα ανατροφοδοτική διαδικασία, με στόχο τη βελτίωση του αρχικού επιπέδου των διδακτικών δεξιοτήτων,
o ετοιμάζουν Σχέδιο Μαθήματος («Χρήσιμα αρχεία» της ιστοσελίδας του Τμήματος),
- συμπληρώνουν Φύλλο Αξιολόγησης Μικροδιδασκαλίας («Χρήσιμα αρχεία» της ιστοσελίδας του Τμήματος) για τους απόφοιτους και για τους ίδιους.
Β. ΕΝΤΟΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ (75 ΩΡΕΣ/3 ECTS)
Οι απόφοιτοι σε συνεργασία με τους διδάσκοντες
- συμμετέχουν σε υποχρεωτικές προγραμματισμένες διας ζώσης ή εξ αποστάσεως συναντήσεις διδασκαλίας θεμάτων ειδικής διδακτικής της βιολογίας και διδακτικού σχεδιασμού μικροδιδασκαλιών, στο πλαίσιο του μαθήματος Πρακτική Άσκηση Διδακτικής με Μικροδιδασκαλίες,
- παρακολουθούν, συζητούν και αναλύουν κριτικά μικροδιδασκαλίες από εξωτερικούς συνεργάτες ή αρχειακό υλικό που δημιουργείται με βιντεοσκόπηση μικροδιδασκαλιών φοιτητών ή εξωτερικών συνεργατών,
- συμμετέχουν σε προγραμματισμένες συναντήσεις εργασίας για το διδακτικό σχεδιασμό των πρωτότυπων μικροδιδασκαλιών,
- παρουσιάζουν σε υποχρεωτικές δια ζώσης συναντήσεις εντός του Τμήματος 2 μικροδιδασκαλίες (διάρκεια μικροδιδασκαλίας 15 λεπτά), οι οποίες βιντεοσκοπούνται κατόπιν σχετικής συναίνεσης και αναρτώνται στη σελίδα του μαθήματος στο elearning,
- παρακολουθούν τις δια ζώσης παρουσιάσεις όλων των μικροδιδασκαλιών και συμμετέχουν στην ανατροφοδοτική διαδικασία (διαμορφωτική αξιολόγηση σχετικά με την εκπαιδευτική θεωρία, τη διδακτική μεθοδολογία και τις διδακτικές αρχές που χρησιμοποιήθηκαν στη σχεδίαση και την υλοποίηση των μικροδιδασκαλιών).
Ολοκλήρωση
- Για την ολοκλήρωση της ΠΡΑΔ μέσω Μικροδιδασκαλίας απαιτούνται τα παρακάτω δικαιολογητικά:
- Ηλεκτρονική Αξιολόγηση ΠΡΑΔ από τον απόφοιτο
- Έκθεση Πεπραγμένων ΠΡΑΔ μέσω Μικροδιδασκαλίας («Χρήσιμα αρχεία» της ιστοσελίδας του Τμήματος). Η κατάθεσή της πραγματοποιείται ψηφιακά εντός τριμήνου μετά τη λήξη της ΠΡΑΔ μέσω Μικροδιδασκαλίας α) στον Επόπτη και β) στη Γραμματεία του Τμήματος.
Αξιολόγηση
- Η αξιολόγηση των αποφοίτων λαμβάνει υπόψη την επιτυχή ολοκλήρωση όλων των υποχρεώσεων των αποφοίτων. Στηρίζεται μεταξύ άλλων στην αξιολόγηση
- της συμμετοχής των αποφοίτων στις προγραμματισμένες υποχρεωτικές συναντήσεις,
- του σχεδιασμού και της υλοποίησης του Σχεδίου Μαθήματος κατά τη διάρκεια των δύο μικροδιδασκαλιών,
- της Έκθεσης Πεπραγμένων ΠΡΑΔ μέσω Μικροδιδασκαλίας.